Bianca Perfors | 4 februari 2021 | leestijd: 3 tot 4 minuten

Referral Recruitment bij Royal FloraHolland

“Persoonlijke waardering uitspreken is ook binnen referral recruitment belangrijk”
Bart Jansen, Corporate Recruiter bij Royal FloraHolland.

Bart werkt sinds vorig jaar maart bij de grootste bloemenveiling ter wereld en is verantwoordelijk voor de vacatures die binnen het onderdeel concern vallen. Dit zijn alle rollen die ondersteunend zijn aan de corebusiness van Royal FloraHolland: een compleet aanbod van dealmaking tot en met logistieke en financiële afhandeling voor  bloemen en planten.

Royal FloraHolland als werkgever. Een paar feitjes:

  • Ruim 2.600 medewerkers met 44 nationaliteiten
  • Per jaar worden er 12,3 miljard bloemen en planten verhandeld
  • Per dag 100.000+ transacties
  • 4 locaties, waarvan locatie Aalsmeer 200 voetbalvelden groot is; vergelijkbaar met de grootte van de staat Monaco
  • Het recruitmentteam bestaat uit 4 medewerkers
  • Zij vullen gemiddeld 400 vacatures per jaar in

De referral beloning bedraagt 500 euro bruto. Deze krijg je als jouw referral binnen een logistieke functie een x aantal uren heeft gewerkt of als jouw referral binnen een concern rol de proeftijd succesvol heeft doorlopen.

30% hires via referral binnen de concern rollen en 15 tot 20% hires via referral binnen logistiek.

Helemaal niet slecht dus! Toch hebben Bart en zijn collega’s een ambitie: nog meer hires via referral realiseren. En dus gaat hij bij Royal FloraHolland aan de slag met het referral recruitment programma. Juist nu want vanwege corona zijn er minder vacatures en dat geeft ruimte om het eigen recruitmentapparaat te gaan verbeteren. Ruim 2600 medewerkers betekent 2600 netwerken. Stel je eens voor hoeveel kandidaten je via deze netwerken kan werven!

Referral ambassadeurs, daar begint het mee.

Het vinden en activeren van de ambassadeurs doet Bart door het referral recruitment programma te promoten bij verschillende onderdelen binnen de organisatie. Zo schuift hij aan bij een salesoverleg om een presentatie te geven over recruitment en het referral programma. Zijn gezicht laten zien, persoonlijke insteek, de gunfactor inzetten. “Als ze niet weten wie ze helpen met een referral aandragen en jij niet persoonlijk beloofd dat je de referral goed zal opvolgen, zijn medewerkers minder enthousiast” is zijn stelregel.

Interne sales, zo zou je Referral recruitment kunnen noemen. Die rol moet je wel passen.

Waar Bart graag voor een groep collega’s gaat staan om ze enthousiast te maken over referral recruitment, beseft hij heel goed dat niet iedereen makkelijk op een zeepkist staat. Belangrijke tip is dan ook dat je in je team goed kijkt wie deze rol het beste kan pakken. En daarnaast is het niet altijd nodig om voor een groep te gaan spreken. Waar het om gaat is dat ze jou als recruiter leren kennen. Dat ze begrijpen waarom je hulp vraagt en hoe ze kunnen helpen. Dat ze met het aandragen van een referral niet alleen jou helpen maar ook zichzelf en de organisatie. Dit realiseer je met persoonlijk contact met je collega’s. En dat kan ook 1 op 1.

Een veelvoorkomende fout: flyers ophangen, referral programma vermelden op intranet en denken dat je klaar bent.

Niet dus. Voor een maximaal resultaat is een persoonlijke insteek van belang. Laat zien wat er gebeurt. Maak foto’s als je een bonus of referral kadootje uitdeelt en deel dit binnen de organisatie. Spreek persoonlijke waardering uit voor het aandragen van een referral in het bijzijn van collega’s. Geef persoonlijk feedback en terugkoppeling over de referral. Maak afspraken met management over de beoogde referral resultaten. Activeer je hiringmanagers om het referral programma ook te promoten in hun team.

De ene week een reisje naar Parijs, de andere week een weekend naar New York en de week erna een parachutesprong. Volg jij het nog?

Acties, acties, acties…. Om je medewerkers te activeren zijn referral acties een uitstekend middel. Toch kun je ook hier de mist mee ingaan weet Bart uit ervaring. Te vaak acties zorgt voor verwarring en allesbehalve meer referrals.

Tip van Bart: Kies zo’n 3 tot 4 momenten per jaar en zorg dat de actie uniek en aantrekkelijk is. En bovenal; dat deze past bij de medewerkers. Onderzoek dit, vraag je medewerkers waar ze enthousiast van worden en interesse in hebben. Een jongere populatie heeft interesse in andere acties dan bijvoorbeeld een oudere populatie met een gezinsleven.

Referral programma in de onboarding opnemen is een goed idee. Tenzij...

Je bij de start van nieuwe medewerkers gaat roepen dat je binnen een week drie referrals van ze verwacht. Bart zag dit bij een andere organisatie gebeuren en daardoor ook het enthousiasme direct afnemen. Logisch zegt hij, want nieuwe medewerkers moeten toch even de tijd krijgen om te wennen aan hun nieuwe werkgever. Om de cultuur en collega’s te leren kennen, zodat ze ook weten wat ze aan hun netwerk kunnen vertellen. Daarmee hou je de kwaliteit van de referrals ook hoog.

Wil jij ook weten hoe Google als werkgever 2 miljoen sollicitanten per jaar krijgt?

Zijn kennis over referral recruitment heeft Bart vooral uit de praktijk gehaald. Door het te gaan doen. Eén van zijn tips is om het simpel en overzichtelijk te houden. Als medewerkers vragen gaan stellen over hoe het werkt, is dat een signaal dat je de KISS (Keep It Short & Simple) regel niet goed hebt toegepast. Verder is Bart geïnspireerd door het boek ‘Workrules!’ van Laszlo Bock, HR Manager bij Google, waarin veel te vinden is over de kracht van een succesvolle referral-machine.

Na Bart zijn enthousiaste verhalen ben ik gelijk het boek gaan lezen. En hij heeft niets te veel gezegd, echt een aanrader! Je krijgt in het boek ‘Workrules!’ een kijkje in de HR en Recruitment keuken van Google. En uiteraard gaat het ook over referral recruitment.

Als afsluiter deel ik graag drie tips uit het boek met jullie:
1. Je krijgt de beste referrals wanneer je heel gedetailleerd aangeeft wie je zoekt.
2. Referral recruitment moet onderdeel worden van iedere werknemer.
3. Wees niet bang om leuke, gekke en creatieve acties in te zetten om de beste talenten te verleiden.

Meer leren over activatie en communicatie binnen referral recruitment? Schrijf je in voor de webinar in maart 2021!

Webinar "Hoe activeer je medewerkers binnen referral recruitment"

Bianca Perfors deelt praktijkvoorbeelden over activatie en communicatie binnen een referral programma. De valkuilen en succesfactoren. Michael Boud vult dit aan met relevante referral feiten en cijfers uit recent onderzoek. En je krijgt tips over hoe je referral tooling kan inzetten om meer medewerkers te activeren en daardoor meer referrals genereert.

Datum: 9, 18 of 23 maart 2021

Schuiven naar boven