Training en coaching: Recruiters gaan voor online & offline

Dit is wat ik uit mijn marktonderzoek haalde. In deze blog ga ik meer resultaten delen.

Resultaten enquete onder recruiters | leestijd 3 tot 4 minuten

Training en coaching: Recruiters gaan voor online & offline en de respondenten hebben bijna geen interesse in een training over het onderwerp vacature intake. Die zag ik niet aankomen! 

Dit is één van de dingen die ik uit mijn marktonderzoek haalde. In deze blog ga ik nog meer resultaten met je delen. Maar allereerst: Wauw! Wat fijn dat bijna de helft van de respondenten (45 totaal) bereid was om mij ook nog telefonisch toelichting te geven. Mijn doel was 10 interviews en dit werden er 19 (42%)!

Voordat ik verder ga: hoeveel recruiters hebben we nou eigenlijk in Nederland?

Volgens een onderzoek uit 2019 van Intelligence Group & Compagnon zijn er in Nederland zo’n 15.000 vakgenoten in HR die zich recruitmentprofessional noemen. Bron: Werf-en 29 maart 2019. Als ik op LinkedIn zoek naar het aantal profielen met functie recruiter (status huidig) kom ik uit op ongeveer 53.000 recruiters.

* als iemand andere cijfers of bronnen heeft, hoor ik dat natuurlijk graag

Deze cijfers vragen wel om een kritische noot bij mijn enquete

45 respondenten (waarvan 40% als zzp-er werkt) is natuurlijk niet veel als je bovenstaande aantallen ziet. Toch ben ik tevreden. De antwoorden van de verschillende respondenten komen met elkaar overeen. Ik heb daardoor waardevolle input en nieuwe inzichten gekregen.

64% van de recruiters denkt dat een coach kan bijdragen aan de eigen ontwikkeling

Van de respondenten heeft zelfs 55% wel eens een coachtraject gevolgd. Hiervan is 40% zzp-er. Redenen variëren van hulp omdat je in je werk of prive ergens tegen aan loopt tot aan het onderzoeken van loopbaanmogelijkheden en recruitment ontwikkeling.

Bijna niemand (slechts 5%) ziet een rol voor een coach bij het onboarden bij een nieuwe werkgever of opdrachtgever. Ik had verwacht dat er meer behoefte zou zijn bij het onboarden. Maar als dit lage percentage betekent dat de meeste werkgevers zorgen voor goede begeleiding in de eerste periode, hoor je mij niet klagen 😉

Ruim 86% heeft voorkeur voor een combi van online met live coachsessies

En met live wordt vooral bedoeld dat we een kennismaking vooraf graag face2face doen. Daarna kunnen de sessies wel online. Juist heel handig zeiden de meeste recruiters, het scheelt reistijd en het is efficiënter.

Recruiters volgen trainingen: 93% heeft wel eens een (recruitment) training gevolgd

62% is van plan om binnen nu en een jaar een training te gaan volgen. De interesse in de verschillende thema’s binnen recruitment is als volgt:
  • 30% vacatureteksten schrijven
  • 33% arbeidsmarktcommunicatie
  • 36% sourcing
  • 33% candidate persona maken
  • 40% business partnerschap
  • 24% referral recruitment
  • 27% recruitment rapportages
  • 22% talentpooling
  • 7% vacature intake
  • Slechts 7% heeft interesse in het thema vacature intake voor een training, WAT?!

    Het onderdeel waar je recruitmentproces mee start! Of betekent dit dat jullie er al heel goed in zijn? Als ik hoor hoe Robert Buning de vacature intake aanpakt, kan ik van hem nog wel wat leren. Hij gaat zonder een goede uitgebreide intake niet eens aan de slag. Maar ook de podcast van WeAchieve Recruitment met Jurriaan Pennartz over de vacature intake zette mij aan het nadenken. Wisten jullie dat Jurriaan zelfs een tool aan het ontwikkelen is die de vacature intake en het proces erna gaat ondersteunen? Heel handig!

    Ik heb beide heren nog even gesproken over het resultaat van 7% en we kwamen tot de conclusie dat er misschien nog niet genoeg bewustwording is in onze branche over het voordeel wat een goede vacature intake biedt. En hoe belangrijk het is. Ben benieuwd hoe jullie dit zien?

    Bij de keuze van een training speelt de prijs maar een kleine rol

    Slechts 16% vindt de prijs belangrijk in de keuze voor een leverancier. Er wordt gekeken naar de ervaring en senioriteit van de trainer (56%) en of het onderwerp goed aansluit bij de behoefte (58%). Ook de praktische insteek speelt een rol bij het kiezen van de training (30%). Het geleerde direct kunnen toepassen in de praktijk en daar hulp bij krijgen, dat is belangrijk.

    Training: Recruiters gaan voor online & offline!
    De voorkeur kan afhangen van het onderwerp en de behoefte om live interactie met andere deelnemers te hebben. Ook blijkt dat een deel van de respondenten het juist fijn vindt om even uit de eigen omgeving te zijn zodat er meer focus is.

    Certificaat belangrijk? Echt wel zegt 44%!

    Om op je LinkedIn profiel te zetten zodat je bijvoorbeeld aan klanten kan laten zien dat je in een bepaald onderwerp getraind bent. Anderen gaven aan dat ze het zien als een echte afronding van een training.

    Ik ben het hier helemaal mee eens. Maar ik vind ook dat een certificaat niet gebaseerd moet zijn op deelname of aanwezigheid. Binnen mijn trainingen zal je er echt wat voor moeten gaan doen in de vorm van een praktijkopdracht. Want net als jullie vind ik het ook belangrijk dat je wat je leert ook in de praktijk gaat toepassen.

    Waardevolle input en mooie gesprekken, allemaal onwijs bedankt!

    De input uit mijn marktonderzoek heeft mij erg geholpen om de laatste hand te leggen aan mijn trainingen, coaching en website. Work in progress. Met een deadline. Want ik hou van doelen met een deadline. 1 juli wil ik het klaar hebben staan.

    Als je het leuk en makkelijk vindt om een berichtje te ontvangen als het aanbod klaar staat, laat dan hier je gegevens achter. En geen zorg, ik ga je niet spammen, dit is geen inschrijving voor een nieuwsbrief. Het zal alleen een leuk e-mail met nieuws over het aanbod zijn. 

    En misschien zet ik er ook wel een leuke aktie in, mezelf kennende 😉

    Fijne dag lieve recruitment vakgenoten!  Bianca

    Schuiven naar boven